Przekroczenie prędkości dźwięku przez wojskowy samolot na niskiej wysokości może generować zjawisko znane jako huk soniczny. Dla ludzi na ziemi, ten dźwięk przypomina potężny wybuch lub grzmot, co wynika z rozchodzenia się fal uderzeniowych w atmosferze. Te fale mogą nawet uruchamiać alarmy samochodowe, co pokazuje siłę zjawiska.
Strategiczne znaczenie WZL Nr 2 S.A. dla polskiego lotnictwa
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. z Bydgoszczy odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu gotowości bojowej polskich sił zbrojnych. Ich głównym zadaniem jest obsługa techniczna i modernizacja samolotów takich jak F-16, Hercules C-130, Su-22 oraz MiG-29, co czyni je nieodzownym partnerem dla polskiego lotnictwa wojskowego.
Zakres działalności WZL Nr 2 obejmuje wiele aspektów:
- kompleksowe remonty, w tym weryfikację techniczną, naprawy i malowanie,
- okresowe przeglądy i obsługi,
- usuwanie awarii i usterek,
- diagnostykę i naprawy systemów pokładowych,
- przedłużanie żywotności maszyn,
- produkcję i dostawę części zamiennych,
- projektowanie i wdrażanie sprzętu testowego i pomiarowego,
- szkolenie specjalistów technicznych,
- tworzenie dokumentacji technicznej.
Dzięki ciągłym inwestycjom i innowacjom, WZL Nr 2 S.A. stale rozwija swoje możliwości serwisowe, aby sprostać wymaganiom wynikającym z pojawiania się nowych typów samolotów w polskich siłach zbrojnych.
Obsługa samolotów C-130 Hercules w WZL Nr 2
Od 2010 roku WZL Nr 2 S.A. jest zaangażowane w kompleksowe serwisowanie C-130 Hercules, a od 2015 roku prowadzi główne przeglądy PDM (Programmed Depot Maintenance). Nowoczesny hangar, otwarty w 2016 roku, pozwala na jednoczesną obsługę dwóch tych maszyn i posiada specjalistyczną malarnię. Zakład oferuje:
- główne przeglądy PDM,
- regularne przeglądy HSC i ISO,
- opracowywanie biuletynów technicznych,
- modernizacje pokładowych systemów,
- badania nieniszczące konstrukcji,
- naprawę komponentów w wewnętrznych warsztatach lub certyfikowanych ośrodkach,
- projektowanie oraz obsługę sprzętu hangarowego i naziemnego,
- dostawy części zamiennych i materiałów.
Zaawansowana obsługa F-16 Fighting Falcon
WZL Nr 2 S.A. zapewnia kompleksowe wsparcie techniczne dla polskich F-16, obejmujące:
- przeglądy Phased co 400 godzin lotu,
- serwisowanie i naprawy różnych komponentów,
- malowanie i renowację powłok ochronnych,
- naprawy elementów podwozia i układów pneumohydraulicznych,
- usuwanie starej farby metodą blastingu i nanoszenie nowego malowania.
Modernizacja MiG-29 i Su-22
Zakład posiada również bogate doświadczenie w modernizacji starszych modeli samolotów, takich jak MiG-29 i Su-22. Wprowadzono w nich nowoczesne systemy nawigacyjne i łączności, w tym GPS, TACAN oraz transpondery. W 2007 roku zakład przeprowadził modernizację Su-22 dla Angoli, instalując komputer misji i system HUD.
W latach 2011–2014 zmodernizowano 16 MiG-29 dla Polski, integrując nowoczesne systemy awioniczne. Od 2015 roku prowadzone są remonty Su-22M4K i Su-22UM3K, które obejmują dostosowanie przyrządów do jednostek anglosaskich oraz montaż nowych radiostacji. Każdy remont przedłuża żywotność tych maszyn o 10 lat.