Huk soniczny nad Bydgoszczą: WZL nr 2 zapowiada intensywne manewry wojskowe

Przekroczenie prędkości dźwięku przez wojskowy samolot na niskiej wysokości może generować zjawisko znane jako huk soniczny. Dla ludzi na ziemi, ten dźwięk przypomina potężny wybuch lub grzmot, co wynika z rozchodzenia się fal uderzeniowych w atmosferze. Te fale mogą nawet uruchamiać alarmy samochodowe, co pokazuje siłę zjawiska.

Strategiczne znaczenie WZL Nr 2 S.A. dla polskiego lotnictwa

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. z Bydgoszczy odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu gotowości bojowej polskich sił zbrojnych. Ich głównym zadaniem jest obsługa techniczna i modernizacja samolotów takich jak F-16, Hercules C-130, Su-22 oraz MiG-29, co czyni je nieodzownym partnerem dla polskiego lotnictwa wojskowego.

Zakres działalności WZL Nr 2 obejmuje wiele aspektów:

  • kompleksowe remonty, w tym weryfikację techniczną, naprawy i malowanie,
  • okresowe przeglądy i obsługi,
  • usuwanie awarii i usterek,
  • diagnostykę i naprawy systemów pokładowych,
  • przedłużanie żywotności maszyn,
  • produkcję i dostawę części zamiennych,
  • projektowanie i wdrażanie sprzętu testowego i pomiarowego,
  • szkolenie specjalistów technicznych,
  • tworzenie dokumentacji technicznej.

Dzięki ciągłym inwestycjom i innowacjom, WZL Nr 2 S.A. stale rozwija swoje możliwości serwisowe, aby sprostać wymaganiom wynikającym z pojawiania się nowych typów samolotów w polskich siłach zbrojnych.

Obsługa samolotów C-130 Hercules w WZL Nr 2

Od 2010 roku WZL Nr 2 S.A. jest zaangażowane w kompleksowe serwisowanie C-130 Hercules, a od 2015 roku prowadzi główne przeglądy PDM (Programmed Depot Maintenance). Nowoczesny hangar, otwarty w 2016 roku, pozwala na jednoczesną obsługę dwóch tych maszyn i posiada specjalistyczną malarnię. Zakład oferuje:

  • główne przeglądy PDM,
  • regularne przeglądy HSC i ISO,
  • opracowywanie biuletynów technicznych,
  • modernizacje pokładowych systemów,
  • badania nieniszczące konstrukcji,
  • naprawę komponentów w wewnętrznych warsztatach lub certyfikowanych ośrodkach,
  • projektowanie oraz obsługę sprzętu hangarowego i naziemnego,
  • dostawy części zamiennych i materiałów.

Zaawansowana obsługa F-16 Fighting Falcon

WZL Nr 2 S.A. zapewnia kompleksowe wsparcie techniczne dla polskich F-16, obejmujące:

  • przeglądy Phased co 400 godzin lotu,
  • serwisowanie i naprawy różnych komponentów,
  • malowanie i renowację powłok ochronnych,
  • naprawy elementów podwozia i układów pneumohydraulicznych,
  • usuwanie starej farby metodą blastingu i nanoszenie nowego malowania.

Modernizacja MiG-29 i Su-22

Zakład posiada również bogate doświadczenie w modernizacji starszych modeli samolotów, takich jak MiG-29 i Su-22. Wprowadzono w nich nowoczesne systemy nawigacyjne i łączności, w tym GPS, TACAN oraz transpondery. W 2007 roku zakład przeprowadził modernizację Su-22 dla Angoli, instalując komputer misji i system HUD.

W latach 2011–2014 zmodernizowano 16 MiG-29 dla Polski, integrując nowoczesne systemy awioniczne. Od 2015 roku prowadzone są remonty Su-22M4K i Su-22UM3K, które obejmują dostosowanie przyrządów do jednostek anglosaskich oraz montaż nowych radiostacji. Każdy remont przedłuża żywotność tych maszyn o 10 lat.