Nowa era dla transportu: Modernizacja stacji Maksymilianowo na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto

W regionie kujawsko-pomorskim rozpoczęto kluczowy projekt modernizacji linii kolejowej łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem. Prace te mają na celu usprawnienie zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Stacja Maksymilianowo jest sercem tej inwestycji, gdzie planowana jest kompleksowa przebudowa infrastruktury kolejowej. Projekt, którego wartość przekracza 927 milionów złotych netto, jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.

Znaczenie strategiczne stacji Maksymilianowo

Stacja Maksymilianowo, kluczowe miejsce na trasie, leży na przecięciu dwóch ważnych linii kolejowych: nr 201 i nr 131. Modernizacja obejmie m.in. dobudowę drugiego toru oraz elektryfikację linii nr 201. Dzięki temu transport towarowy z południa Polski do portów w Gdyni i Gdańsku stanie się bardziej efektywny. Nowe rozwiązania pozwolą ominąć linie nr 131 i 9, co istotnie przyspieszy przewozy towarowe.

Nowoczesne udogodnienia dla podróżnych

Przebudowa stacji Maksymilianowo zakłada m.in. modernizację trzech peronów oraz budowę nowego przejścia pod torami z windami, co poprawi dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością. Prace obejmą też modernizację 46 km torów i 102 rozjazdów, co przełoży się na wyższy komfort podróży koleją.

Bezpieczeństwo i rozwój infrastruktury

Projekt zakłada budowę trzech nowych wiaduktów kolejowych, w tym jednego bezkolizyjnego skrzyżowania linii nr 201 i 131, oraz mostów kolejowych i kolejowo-drogowych. Modernizacja systemu sterowania ruchem i rozbudowa sieci trakcyjnej umożliwią szybsze i bezpieczniejsze podróże. Dostosowanie linii nr 201 do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych przyspieszy transport.

Harmonogram realizacji i finansowanie

Modernizacja prowadzona jest przez firmę Strabag Sp. z o.o. i ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2029 roku. Koszt inwestycji to 927 336 529,12 zł netto, z czego 85% pokryją środki z programu FEnIKS. Projekt jest częścią szerszej modernizacji odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna.

Regionalne korzyści z inwestycji

Rozbudowa linii kolejowej nr 201 przyniesie znaczące korzyści dla podróżnych z województwa kujawsko-pomorskiego oraz Trójmiasta i Kaszub. Dzięki nowym torom i elektryfikacji zwiększy się przepustowość linii, co poprawi przewozy towarów do portu w Gdyni. Po zakończeniu prac, na trasie Maksymilianowo – Kościerzyna pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością do 160 km/h, a na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna do 140 km/h.

Modernizacja trasy kolejowej Bydgoszcz – Trójmiasto nie tylko zwiększy efektywność transportu towarowego, ale także znacząco podniesie komfort podróży pasażerskich, czyniąc region bardziej dostępnym i konkurencyjnym.