Odkrycie wiekowych torów tramwajowych na ul. Ks. A. Kordeckiego w Bydgoszczy

Niebyle jakie odkrycie podczas prac budowlanych przy ulicy Ks. A. Kordeckiego wzbudziło zainteresowanie zarówno robotników, jak i mieszkańców Bydgoszczy. Ekipa realizująca inwestycję Miejskich Wodociągów i Kanalizacji natrafiła w trakcie wykopów na pamiątki z przeszłości – fragmenty starego bruku oraz relikty torowiska dawnej linii tramwajowej.

Znaleziska spod ziemi: bruk i tory tramwaju sprzed stu lat

Prace toczące się przy budowie zbiornika retencyjnego odkryły pod powierzchnią ułożone szyny, będące świadectwem funkcjonowania jednej z najstarszych tras tramwajowych w mieście. Odkryte tory to elementy tzw. „białej” linii tramwajowej, uruchomionej w 1901 roku, której przebieg obejmował między innymi dzisiejszą ul. Ks. A. Kordeckiego.

Trasa, która łączyła miasto: jak kursowała dawna „trójka”?

Odnaleziona infrastruktura tramwajowa łączy się z historią linii, która została wyznaczona ze Skrzetuska przez ul. Jagiellońską na plac Teatralny, a następnie ulicami Marszałka F. Focha, Ks. A. Kordeckiego, św. Trójcy oraz Nakielską aż na Wilczak. Przed laty kursy tramwaju na tej trasie zapewniały dogodne połączenia co 12 minut, ułatwiając mieszkańcom przemieszczanie się po mieście i wspierając rozwój okolicznych dzielnic.

Zmieniające się granice – linia podmiejska staje się częścią Bydgoszczy

W początkowych dekadach XX wieku osiedla takie jak Wilczak i Skrzetusko leżały poza granicami ówczesnej Bydgoszczy. Dawna linia „biała” (zwana także „C”) obsługiwała te tereny jako linia podmiejska. Dopiero po II wojnie światowej, której skutki – m.in. zniszczone mosty nad Brdą – spowodowały czasowe skrócenie trasy do placu Teatralnego, możliwe było stopniowe przywracanie pełnej relacji. W 1947 roku linia wróciła na całą swoją długość, by rok później, wraz ze zmianą numeracji, przeobrazić się w popularną „trójkę”.

Modernizacja i rewolucja komunikacyjna lat 70.

W 1973 roku bydgoska sieć tramwajowa przeszła znaczącą modernizację. Linia nr 3 zaczęła kursować na Wilczak przez nowo wybudowane torowisko na rondzie Grunwaldzkim, a sieć torów w rejonie ulicy Świętej Trójcy została zlikwidowana, dostosowując układ do rosnących potrzeb komunikacyjnych rozwijającego się miasta.

Dlaczego to odkrycie ma znaczenie dla mieszkańców?

Odkopane tory i bruk przypominają o bogatej historii Bydgoszczy oraz zmianach, jakie miasto przechodziło na przestrzeni lat. Odkrycia tego typu pomagają zrozumieć, jak rozwój infrastruktury wpływał na życie codzienne kolejnych pokoleń bydgoszczan. Warto podkreślić, że informacje o dawnych liniach tramwajowych pochodzą z badań lokalnych pasjonatów i historyków, m.in. Stanisława Sitarka i Dariusza Walczaka.

Znaleziska będą miały szansę znaleźć swoje miejsce w miejskiej pamięci – warto więc śledzić dalsze losy odkrytych fragmentów torowiska oraz pozostałego bruku z dawnej trasy tramwajowej.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy