Południowo-szwedzka firma Väte Rail oraz Hankavik nawiązały współpracę z polską firmą Pesa z Bydgoszczy. Celem porozumienia jest wprowadzenie do użytku na terenie Szwecji lokomotyw wodorowych produkcji Pesy. Planowane jest, że pierwsze z nich zaczną być używane już na przełomie 2027 i 2028 roku.
W ramach umowy, strony będą współpracowały nad wdrożeniem lokomotyw wodorowych do ruchu manewrowego na szwedzkim rynku kolejowym. Współpraca rozciąga się również na zapewnienie klientów infrastruktury służącej do tankowania wodoru, jak również na tworzenie kompletnych ekosystemów opartych na H2, które będą generować wodór ze źródeł odnawialnych. Zgodnie z informacją przekazaną przez Pesa, przewidywane jest, że pierwsze takie lokomotywy zostaną wprowadzone do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.
Väte Rail to operator transportowy, który niedawno podpisał kontrakt z jednym z globalnych producentów stali. Kontrakt obejmuje dekarbonizację działań manewrowych, a szwedzki operator postanowił osiągnąć swoje zeroemisyjne cele za pomocą wodorowych lokomotyw Pesy. Przedstawiciele szwedzkiego podmiotu odwiedzili Polskę w czerwcu bieżącego roku, aby na miejscu przetestować lokomotywę SM42-6Dn podczas rzeczywistych manewrów na bocznicy w Inowrocławiu.
Jan Forslund, prezes i właściciel Väte Rail, podczas ceremonii podpisania umowy zaznaczył, że strategia firmy ma na celu całkowite przejście na zeroemisyjne działania transportowe do 2030 roku. Jego wizją jest, aby Väte Rail stało się najbardziej ekologicznym operatorem kolejowym w Szwecji. Zdaniem Forslunda, jeśli ktoś chce być „zielonym” w branży kolejowej, musi korzystać z napędów wodorowych.