Od 1 września polskie szkoły wprowadzają istotne zmiany w organizacji zajęć z religii i etyki, co jest efektem nowelizacji przepisów przez Ministerstwo Edukacji. Zajęcia z tych przedmiotów będą się odbywały raz w tygodniu, tuż przed lub zaraz po obowiązkowych lekcjach, co ma na celu usprawnienie harmonogramu lekcji i zmniejszenie czasu spędzanego przez uczniów w szkole.
Zmiany w organizacji zajęć religii i etyki
Nowy rok szkolny 2024/2025 przynosi wprowadzenie możliwości organizowania lekcji religii i etyki w grupach międzyoddziałowych. Co więcej, oceny z tych przedmiotów nie będą wliczane do średniej ocen na świadectwie, co zacznie obowiązywać od września. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu, z wyjątkiem szkół, gdzie wszyscy uczniowie zdecydują się na uczęszczanie na religię lub etykę.
Opcje edukacyjne dla uczniów
Uczniowie mają możliwość wyboru: mogą uczestniczyć w zajęciach z religii, etyki, obu przedmiotów lub całkowicie zrezygnować z ich uczestnictwa. Dotychczas religia była nauczana w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, a liczba godzin etyki zależała od decyzji dyrektora szkoły. Zmiany mają na celu uproszczenie organizacji zajęć zarówno dla uczniów, jak i dla dyrekcji szkół, eliminując niepotrzebne przerwy w trakcie dnia.
Zajęcia poza murami szkolnymi
Nowe przepisy umożliwiają także organizację zajęć religii i etyki poza szkołą, w grupach międzyszkolnych. Regulacje ograniczają jednak tworzenie grup międzyklasowych dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej, chyba że w danym oddziale mniej niż siedmioro uczniów zadeklaruje chęć uczestnictwa w tych zajęciach.
Krytyczne oceny zmian
Propozycje zmian napotkały na opór, zwłaszcza ze strony przedstawicieli Kościoła. Prezydium Konferencji Episkopatu Polski uznało nowe regulacje za bezprawne i zaapelowało o ich wycofanie, krytykując brak konsultacji ze stroną kościelną przy wprowadzaniu tak znaczących zmian.
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego
W lipcu Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że nowe przepisy są niezgodne z Konstytucją z powodu arbitralnego podejścia ministra edukacji do ich tworzenia. Pomimo tego ministerstwo argumentuje, że zmiany są popierane przez większość społeczeństwa i przyczyniają się do poprawy sytuacji uczniów.
Kontrowersje wokół przepisów
Poprzedni rok szkolny również upłynął pod znakiem kontrowersji wokół zmian. Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjne niektóre zapisy nowelizacji dotyczące organizacji zajęć, jednak Ministerstwo Edukacji Narodowej twierdzi, że wyrok nie ma wpływu na obowiązujące przepisy.
Odpowiedź Ministerstwa Edukacji
Ministerstwo Edukacji Narodowej stanowczo podtrzymuje, że nowe przepisy są obowiązujące i zgodne z prawem, mimo krytyki ze strony przeciwników zmian oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Resort zdecydowanie broni swoich decyzji, twierdząc, że są one zgodne z obowiązującymi procedurami prawnymi w Polsce.