Podczas ostatniego posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), które odbyło się 13 marca, omówiono plany dotyczące kolejnego odcinka drogi ekspresowej S5. Ten ważny element sieci komunikacyjnej ma połączyć miasto Grudziądz z terenami w pobliżu Ostródy. W dyskusji uczestniczyli reprezentanci Ministerstwa Infrastruktury oraz samorządowcy reprezentujący województwo kujawsko-pomorskie oraz warmińsko-mazurskie.
Na spotkaniu projektanci przedstawili swoje koncepcje dotyczące trasy przyszłego odcinka ekspresowej S5. Kiedy tworzono propozycje, zwracano szczególną uwagę na różne aspekty – społeczne, techniczne, środowiskowe i ekonomiczne.
ZOPI po analizie wszystkich propozycji wskazał dwa najbardziej korzystne warianty trasy. Pierwszy z nich, po stronie województwa kujawsko-pomorskiego, zakłada utworzenie węzłów drogowych w miejscowości Sarnowo, znajdującej się przed Grudziądzem na autostradzie A1, a także w Radzyniu Chełmińskim i Świeciu nad Osą. Drugi z proponowanych wariantów, zaprojektowany z myślą o obszarze Warmii i Mazur, przewiduje konstrukcję węzłów w miejscowościach Mierzyn, Biskupiec, Iławie (dokładnie Iława Południe) oraz Franciszkowo.