W drugim kwartale 2020 roku Inspekcja Handlowa prowadziła kontrole w wielu polskich sklepach. Właśnie upubliczniono jej wyniki. Kontroli poddano między innymi sklepy sieci Aldi, Auchan, Biedronka, Intermarche, Kaufland, Lewiatan, Lidl oraz Tesco. Na dwanaście skontrolowanych sklepów w siedmiu odkryto nieprawidłowości.
Co obejmuje kontrola Inspekcji Handlowej?
Podczas kontroli w sklepach spożywczych najczęściej sprawdzana jest legalność działania przedsiębiorstwa (zezwolenia, licencje), jakość produktów, poziom świadczonych usług oraz to, czy spełnione są obowiązki informacyjne.
Wprowadzanie konsumenta w błąd
Okazało się, że w wielu sklepach, pomimo nakładanych kar i regularnych kontroli, nadal nie dba się o podstawowe oczekiwania klientów. Bardzo powszechnym zjawiskiem jest mylne oznakowanie produktów. Mowa tu między innymi o etykietach z niewłaściwymi krajami pochodzenia – sugerowanie, że to polski produkt, ale naprawdę pochodzący z zupełnie innego regionu świata.
Do równie częstych niedociągnięć należały niedostępność etykiet informujących o zawartości opakowań oraz nieprawidłowo rozmieszczone lub brakujące „cenówki”.
Skandal w sieci sklepów Biedronka
Niedawno na jaw wyszła głośna sprawa popularnej sieci sklepów Biedronka. Właściciela ukarana ogromną grzywną za wprowadzanie klientów w błąd właśnie w kwestii cen. Obowiązkiem sprzedawcy jest bowiem informowanie konsumenta o cenie nabywanego produktu. Czy dalsze kontrole i kolejne kary wpłyną na przedsiębiorców? Tego dowiemy się wkrótce…