Następuje zauważalne zmniejszenie zainteresowania rowerami aglomeracyjnymi, co potwierdzają statystyki zarówno z Bydgoszczy, jak i Torunia. Aktualny system rowerowy w Bydgoszczy ma gwarancję funkcjonowania do końca 2025 roku, jednak po tym terminie, możliwe są różne modyfikacje.
Obserwuje się znaczny spadek liczby wypożyczeń Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Wartość ta obniżyła się o około 4 tysiące – z 33 tysięcy wypożyczeń w 2023 roku do nieco ponad 29 tysięcy w 2024 roku. Podobna tendencja jest widoczna również w Toruniu, gdzie liczba wypożyczeń zmniejszyła się z niemal 105 tysięcy w 2023 roku do 82 tysięcy rok później. Ciekawym zjawiskiem jest natomiast wzrost liczby zarejestrowanych użytkowników systemu toruńskiego – ze 33 tysięcy do prawie 38 tysięcy.
Katarzyna Muszyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, przyznaje, że trudno jednoznacznie określić przyczyny spadku zainteresowania. Wskazuje, że wpływ na to mogą mieć nowe trasy rowerowe i parkingi dla jednośladów. To może zachęcić część użytkowników BRA do zakupu własnych rowerów. Zwraca także uwagę na rosnącą popularność hulajnóg, które mogą stanowić konkurencję dla rowerów miejskich.
Chociaż na chwilę obecną system BRA nie ulegnie zmianie, możliwe są innowacje w najbliższych latach. Katarzyna Muszyńska zapowiada konsultacje ze środowiskami rowerowymi na temat wprowadzenia nowej generacji roweru aglomeracyjnego od 2026 roku – bez stacji dokujących. Projekt jest jednak jeszcze na etapie analiz i szacowania kosztów.